Friday, October 30, 2009

Hidup memerlukan pengorbanan

Semlm Wanita Hari Ini tajuk Isteriku Jutawan. Tetamunya Dato' Stapa Omar (pengasas n peneraju kumpulan DCL) dan isterinya Dato' Azlina (D'Navechee)...

Mereka pernah susah, telah melalui jatuh bangun yg tak terkira byknya, telah cuba mcm2... pernah bankrap sblm bangkit semula 12 thn yg lalu... (riak wajah mereka menggambarkan keperitan yg pernah mereka lalui... hanya mereka yg tahu... ) dan hari ini mereka berdua adalah suami isteri JUTAWAN!! Oho, sunggguh mengujakan............

Kata Dato' Stapa (yg saya ingat)
- Semuanya mestilah kerana alif, ba dan ta; agama, bangsa dan tanah air.
- Dlm hidup ini jgn risau selagi kita ada masa (kesempatan) dan TUHAN. Ya, betul tu.
- Kena berani ambil risiko; risiko yg besar membuahkan kejayaan yg besar!
- Setiap kejayaan, kekayaan dan kebahagiaan ada HARGA yg perlu dibayar - itulah PENGORBANAN yg bukan sedikit!!

Kata Dato' Azlina
- Suami bukan miliknya sahaja (kena faham la suami byk tugas n t/jawab lain).
- Ular yg menyusur di akar tak akan hilang bisanya... kena tetap hormat pada suami walau setinggi mana kita
- Mmg memerlukan pengorbanan (sbg isteri, kena tinggal dgn suami dll).....

Kisah mereka juga blh baca di sini.

Bg saya pun, mmg hidup ini memerlukan pengorbanan... Tiada kehidupan tanpa pengorbanan. Tapi biarlah segala pengorbanan kita ada nilai di sisi-NYA...

Saya respek mereka berdua kalau mereka tidak tercicir tang rumahtangga, keluarga, anak2 n hubungan dgn Pencipta; sekiranya mereka menggunakan "kekayaan" itu utk mendapat redha ALLAH yg hakiki lagi abadi.....................

Sememangnya HIDUP ini utk dinikmati, dan kita akan lebih menikmati hidup ini kalau kita kenal diri kita, tahu tujuan hidup kita dan kenal Sang Pencipta. Wallahu a'lam.

# Saya respek sungguh dgn org2 kaya lagi berjaya yg bermula dr susah ni... Mcm Tan Sri Syed Mukhtar Albukhary, Ramli Motor kat baling dll... Kalau kaya dgn harta warisan tu takla heran sgt!!

6 comments:

MiJa said...

wah...mmg kagum!!!

mamawafiy said...

hmmm...bangga la dgn org melayu yg berjaya mcm tan sri mokhtar tu..org susah jadi senang atas usaha sendiri..saya mmg fan dia..

Segenit Puteri Bunian said...

zulaikha, hanis zalikha tu sape sebenarnya?lama dah nak tanya tapi tak tahu nak tanya sape.tanya awaklah incase awak tahu.nampak macam dia glemer je?

kaklong nuzula said...

Mija ~ aah kan mija, sungguh kagum!

Mamawafiy ~ aah mamawafiy, bangga dgn org Melayu yg naik dgn usaha sendiri... Saya pun suka tan sri syed mukhtar, billionaire tu yg dr asalnya bela lembu... huhu.

kaklong nuzula said...

Teh ~ hanis zalikha tu model sambilan yg tgh meningkat naik. hehe. dia blaja lg kat uitm mana tah. skg dah jadi pelakon plak. saya pun taktahu sgt psl dia. ada la brp kali je tgk blog dia. dia penah kuar tv9 dlm rancangan hip ke apa tu.. sy pun mula2 kenal dia dr blog jebon anak mat noor tu la.. hihi. then terjumpa blog dia. jebon cakap, dia sama tinggi ngan hanis zalikha (rupa2nya kalau dia berdiri ats tangga... haha)

kaklong nuzula said...

oh ya teh, ni blog hanis zalikha kalau awk nak tgk.. (hihi)

http://inibelogsaya.blogspot.com

p/s: seronok jugak baca belog dia.. orgnya pun chantekss..