Tuesday, September 21, 2010

Kek batik ala kaklong

Ni pula kek batik, juga dibuat 2 hari lps..

Alas dgn platik dlm loyang tu supaya senang nak kuarkan n potong.. Tarik ajer plastik tu!

tekstur kek batik setelah ditekan hingga padat

Actually ni kali ke-2 buat kek batik lps raya ni.. Yg buat sblm tu sekejap jer abis.. hehe..

Kek batik yg buat (spt gambar) rasanya mmg sedap la... Ida bwk gi sekolah semlm cikgu2 cakap sedap n pakat nak mintak resepi tu maknanya aku tak syok sendiri la... muahahaha....

Sebenarnya saya dah try mcm2 resepi n suka modify sendiri..

Seingat saya, kek batik ni umi saya buat masa zaman kami kecik2 dulu lagi tp masa tu nama dia biskut swap... Taktau la knape nama dia camtu.. Masa tu jiran2 kami dekat kampung huda pun pakat buat (masa tu duk kg. huda) ..

Resepi asal kek batik yg umi buat masa tu 1 tin susu pekat yg kecik (tin rendah), 1 tin milo yg kecik, 1 bar butter n biskut meri.. Takde buh telur ke apa.. Original recipe dia mmg takde letak telur.. Lps tu umi modify tambah kacang n bijan..

Resepi yg saya buat skg pun mesti letak kacang n bijan... Memang sedap!

Kalau anda tengok resepi kek batik (byk jer kalau google), ada yg letak telur, ada yg tak letak telur.. Ada pakai butter, ada pakai majerin / minyak masak (saya dah try semua, butter, majerin, minyak masak).

Ada resepi suh masuk air 1 cawan n ada gak takyah masuk air.. Selama saya buat kek batik ni tak pernah lagi tambah air.

Dan ada gak org campur serbuk koko/ coklat n ada yg pakai milo jer.. Terpulang! Yg dlm gambar kat atas tu sy letak gak serbuk coklat dlm 2-3 sudu..

Ada gak resepi yg buh nestum n ada yg tak buh nestum.. Ikut suka la!

Saya punya resepi pun ikut suka.. Actually sampai skg takde exact resepi, brp sukatan semua bahan tu.. So, susah la nak cakap kalau org tanya resepi.. huhu..

Kalau rasa nak letak telur, letak la 1 atau 2 biji.. Kalau rasa taknak letak, takyah! Cuma kacang n bijan mesti letak (kalau ada). Nestum pun kalau rasa nak letak, letak. Kalau letak nestum mesti jadi lembut tekstur kek batik tu..

Begitu juga kalau letak telur, rasanya jadi lembut sket... So, kalau nak yg lebih crunchy/ rangup takyah letak telur... Kalau tak letak telur jadilah biskut batik, kalau letak telur plak jadi kek batik.. Tu jer bezanya...

Ermmm... saya pun byk belajar dari pengalaman yg tak seberapa ni... hehe..

Tapi basically resepi kek batik ni 1 cawan butter, 1 cawan milo n 1 cawan susu pekat serta biskut meri... Semuanya bagi sebati... Mula2 cairkan butter dulu.. Tp ada gak org masukkan butter kemudian (lps campuran susu n milo sebati)..

Mcm saya, saya masak dlm kuali jer.. Kacau semua bg sebati, pekat n nampak berkilat.. Then tutup api, masukkan biskut meri yg dipatah dua ke dlm adunan milo dlm kuali tu! Kacau bagi sebati, biar semua biskut bersalut dgn milo.

Sukatan biskut tu pandai2 la.. Sy pun taktau nak cakap, nak kata 1 paket tu lebih kurang la, tgk paket besar mana.. Ada biskut meri 1 paket 350 gram, 450g/ 500g n ada yg 900 gram dlm paket besar!

Kalau byk sgt biskut nanti tak melekat elok plak dgn adunan milo tu.. So, pandai2 la agak..

Lepas tu, amik semua adunan tu letak dalam loyang/ bekas yg dialas dgn plastik n tekan2 biskut tu bagi padat elok. Lps tu letak dlm peti ais lebih kurang 1-2 jam.. Tu jer dan sedia utk dimakan!

p/s: kek batik ni dah pun abis dimakan ketika entry ni ditulis!

No comments: