Monday, October 26, 2009

Baby food

Sudah sebulan lebih saya berkecimpung dgn baby food ni, atau nama lainnya solid food ataupun makanan pelengkap bayi... dlm web indon dipanggil MPASI (makanan pendamping air susu ibu).. hiks.

So far, ok! Takde big problem setakat ni. Auliya pun makin byk makan, berbanding mula2 aritu. Puas hati tgk dia makan abis, hilang segala penat lelah ku masak (mcm la penat sgt!! hihi..)

Setakat ni saya masak bubur nasi ngan carot, kentang ataupun sayur hijau cam sawi atau bayam. Then tabur serbuk ikan bilis (ikan bilis yg digoreng tanpa minyak n diblend hancur).

Ada gak buat bubur nasi ngan kurma (si kecik ni suka!!). Setakat ni belum buh lauk lagi n hajatnya nak stat doh la masukkan ayam or ikan.

Oh ya, saya ada buku ni. Beli masa zukhruf lagi....

PANDUAN PEMAKANAN anak sihat & pintar

Gambar kecik je, ihsan google.

Berguna jugak la buku ni. Ada semua psl pemakanan bayi n resepi makanan dr baby sampai budak 5, 6 thn.

Utk baby 5,6 bulan yg baru nak mula makan, disarankan bg puri (puree). Antaranya;
- puri nasi (nasi semata2 yg dimasak hingga kembang n diblend halus)
- puri sayur-sayuran spt carrot, brokoli, bayam, tomato, labu (direbus / dikukus n diblend)
- puri buah-buahan seperti pir, pisang, epal (direbus, kecuali pisang je tak perlu dimasak)
- puri kentang n keledek (direbus hingga empuk n diblend hancur / halus)

Puri kurma pun boleh...

# Puri ni maknanya isi buah2an / sayur2an yg bertekstur halus.

Ni ada beberapa cth makanan bayi utk 6 bln ke atas;
- bubur nasi ngan carrot
- bubur nasi ngan sayur sawi @ bayam @ brokoli
- bubur nasi ngan ikan tenggiri
- bubur nasi ngan ayam
- bubur nasi ngan kentang
- kacang pis n bayam lecek (masak hingga empuk n dilecek)

Mcm saya, mula2 saya bg auliya nasi ngan sayur semata2 (tak buh lauk lagi).. Bila nampak dia ok baru buh serbuk ikan bilis (ikan bilis yg digoreng tanpa minyak n diblend halus - pakai blender kering ya!). N ni baru nak try buh ayam...

Oh ya, cam saya, saya masak nasi tu dlm segenggam. Nak masak sikit sgt buat lekat kat blender jer. Kalau cam lebih (utk 2 kali mkn) tu saya simpan dlm freezer, mcm org simpan EBM tu. Bila nak makan wat keluar n panaskan la (sy keluarkan 1-2 jam lbh awal n pakai kuali kecik je utk panaskan balik).

Rasanya ada suatu benda bernama food warmer yg juga utk panaskan ebm tapi tak sure mcmana nak panaskan makanan baby ni sbb saya takde menda tu (tak sempat nak cari maklumat psl menda tu).

Bubur nasi yg saya freezekan adalah cam bubur nasi ngan karot n kentang je. Kalau sayur hijau saya tak bekukan... Sbb takut hilang segala zatnya bila kita panaskan balik tu (saya pikir logik jer, kan sayur hijau tak blh masak lama2 sampai layu..)

So, kalau masak bubur n sayur hijau, saya masak utk sehari jer... (sebenarnya masak utk sehari -2 kali makan la yg terbaik... tapi cam saya ni kdg2 ada sindrom M... hahaha). Tp tak penah lagi la wat utk seminggu tu...

Sebenarnya ok jer wat utk seminggu, tgk org2 yg keja wat mcm tu la... Buat nasi buh dlm bekas kecik2 utk sekali makan, asing ngan puri sayur... Buat mcm2 jenis puri... Bila nak makan campur la nasi ngan puri tu. Tapi saya pun tak berapa pasti camane diorg yg keje ni handle baby food ni... Apa yg saya tgk cam tu la. Diorg cakap cam handle EBM jerk!

# Apa yg saya baca makanan baby yg dibekukan ni blh tahan sampai 2 minggu ya!!

No comments: