Monday, August 24, 2009

Semalam dan hari ini......

Semlm ramai bukak puasa kat umah aku ni, K.Ngah (SIL) dtg ngan kwn dia n ada 3 org lagi tetamu kami....

So, smlm mula2 sekali masak puding karamel gula hangus ~ my favorite, tambah2 lg di bulan puasa ni... family aku pun suka.

Pastu masak sayur lemak bayam, ikan patin masak gulai tempoyak ~ 1st time buat ngan tetamu aku tu...... Fuh, tak sangka jadi ~ boleh la!!

Pastu ikan talapia goreng pedas / masak cili (taktau nak bg nama apa), juga ikan kerisi goreng... Semuanya ikan!!

Tidak lupa juga kerang rebus ~ juga favorite aku n family aku kat perol (a must di bulan puasa ni). kerang rebus ni tak semestinya makan ngan nasi, blh juga makan cam tu je ngan pencicah (esp. pencicah kak wan) ~ SEDAP!! Encik suami pun suka......

Akhirnya semuanya licin.... Puding aku pun habis satu loyang....

Hari ni taktau lagi nak masak apa. Mungkin goreng sayur campur + udang... Hmmm... mungkin masak ayam kot... Tgk la. Apa pun dah siap puding roti utk hari ni........ Tu je la.... Mengharapkan encik suami akan beli apa2 utk hari ini....

Isk, kalau dapat cendol pun sodap niiiieeeee.... Kat umah kelate selalu gak ada cendol di bulan puasa. Cendol + sagu dll, ngan air bandung takpun santan + nnise..... Takpun cendol pulut tapai (CPT) versi family aku... Buat sendiri jer....

Oh ya, baru teringat menu lain family aku di bulan puasa, selain yg aku sebut hari tu ~ kuih cara, kuih ketayap, popia, tapai ubi yg dimasak ngan santan (lupa nama).......ermmm... yg pasti semuanya sedap!!

5 comments:

mohd sayuti omar said...

Assamualaikum... hois.... sedapnya kueh gula hangus, terliur pakcik ti dengarnya. apa lagi ikan patin masak tempoyak, tentu hirup kuah sampai licin...sruppppp.... jangan pinggan dan sudu dimamah sama sudah lah. bila nak berbuka rumah pakcik, cakaplah dengan en suami tu... salam.

Kaklong Nuzula said...

Waalaikummussalam.... makanan kat rumah pakcik mesti lagi sedap.... tapi kalau nak rasa puding gula hangus kaklong, mai la jln.duta.
takpun insya-Allah, ada kelapangan sampai la kami ke rumah pakcik, tu kena tanya encik suami la dulu.

p/s: sampaikan salam kaklong pada makcik mah n anak2 pakcik semua.....

MiJa said...

hebat sunnguh menu kaklong!huhu bila nk pndai msk mcm kaklong nih....huhu

jie @ azie said...

wah..kak long.. byk nyer juadah berbuka pose.. terliur weh..

Kaklong Nuzula said...

Mija ~ isk, kaklong pun tak pandai mana masak. haha. kalu dok mesti blog ini penuh ngan gambar masakan n resepi. haha. hentam sajalah..

jie ~ biasa2 jah jie.... sekadar yg blh masak sikit2. kalu nak beli belaka parok jugok...