Sunday, August 16, 2009

Imbas kembali: Zukhruf n walker

Masa Zukhruf dulu, umi aku pesan jgn cepat2 letak dia dlm walker. Biar dia blh merangkak dulu br letak dlm tu (kalau nak sgt letak la). Kalau tak letak langsung pun takpe, sbb bukan 'bagus' sgt pun letak baby dlm tu...

Yg aku baca pun ada cakap cam tu ~ mungkin blh menjejaskan perkembangannya n dibimbangi blh mengakibatkan kecederaan. Lgpun tak terbukti membawa kebaikan utk baby. Mungkin sbb perkembangannya dah tak natural ~ bila dibantu oleh sesuatu yg lain.

Dekat walker biasanya dia tulis utk 6 bulan ke atas. Tapi ada gak ibu bapa yg cepat sgt letak baby dlm walker. Umur 4 bulan dah letak. Huhu. Ada!!

At least, nak letak dlm walker biar dia merangkak dulu. Sbb kalau dah letak dlm tu nanti dia takmo merangkak ~ malas merangkak n nak terus berdiri n jalan. Ada gak kajian yg walker bukan mempercepatkan baby jalan tp melambatkan lagi!!! Entahlah nape.....

Aku dulu guna gak walker utk zukhruf, sbb senang nak suap dia makan. Time makan je la letak dia dlm tu. Masa 8 bulan kot baru beli walker.

Yg aku maksudkan walker nie....

Gambar haikal jadi model jap...

Kan ada jugak dipanggil 'walker' yg baby tolak utk belajar jln tu, yg walker n rider tu (spt gambar di bawah). Aku rasa yg ni elok kot...... Zaman zukhruf dulu takde benda mcm ni (or kalau ada pun aku taktau).


Model baby tolak benda nieee....



Cute kan tgk baby tolak benda alah ni. Tgk la kalau ada duit (extra) blh beli kat auliya. Auliya, ask ur abah lahhhh!!!

2 comments:

jie @ azie said...

jie pun tok beli pun walker ke zikry dulu kak long.. ma jie tok bg letak zikry dlm tu.. walker bila baby bawak laju boleh jatuh. bila nak suap makan senangla ada walker..auliya dah start make ker?

Kaklong Nuzula said...

ooo ya ke jie. itu la, meme blh jatuh kalau duk umah yg ada bendul @ tangga tu. aah, senang sket nak suap dia makan, letak je dlm tu. auliya tok start lg makan. tgh wat kajian ni. heheh. takde la, duk baca2 kat intenet n blog org lain.