Sunday, December 6, 2009

Our special lemang

Ni saya buat entry khas psl lemang kami ni. Seme gambar diambil dari FB ida adekku..

Ini adalah daun pisang, dilap bersih2.

Masukkan pulut (yg ditanak separuh masak)

Gulung daun pisang itu (tapi kena kasi pulut tu kemas n padat tau).

Kemudian dibuat begini...

Putar di setiap hujung ats n bawah (susah tau nak kasi pulut tu kemas dlm tu n tak keluar.. huhu). p/s: Itu tgn umi kah?? Kain sarung tu mcm ya...

Dan kemudian ikat.

Ikat pun ada cara dia tau. Kalau tak jadi ikat ni abis la terburai n terkeluar lemang kamu....

Dah siap diikat. Kemas kan umi aku buat... Kalau ada yg kurang kemas tu mgkin ida yg buat.. hahaha. Kalau tak kena cara, lemang tu blh jadi terlalu kurus atau gemukss n pendek...

Lemang yg berdisiplin di dlm periuk utk direbus.

Taraaa......

Dah masak (sedia utk dimakan bersama dendeng)

Inilah dendeng daging...

Nota:
Blh jugak dimakan dgn rendang tapi kami selalu wat dendeng.

2 comments:

Fith said...

boleh jugak yer tak bakar lemang tu,menarik2,jadi macam buat lopes pulak.mak fith buat lopes gitu laa,hehe.nmpk sedap kan,tiba2 teringin nk mkn lemang huhu

kaklong nuzula said...

fith ~ yg ni rasa mmg mcm lemang tapi lembut.. kaklong taktahu lopes tu buat mcmana.