Sunday, March 29, 2009

Saya dan bf

saya seorg yg amat percaya pd bf; breastfeeding lahhh not boyfren...

saya amat percaya pd segala kebaikan susu ibu.

yg amat menakjubkan saya, bagaimana badan kita blh menghasilkan susu, bkn lembu jerrr!!! Maha suci Allah!!

juga amat menakjubkan saya, bagaimana khasiat susu ibu itu blh berubah mengikut tahap pembesaran dan perkembangan bayi. Sungguh hebat bukan??

Alhamdulillah, saya dapat menyusukan zukhruf secara EBF (exclusive breastfeeding) selama 2 tahun 1 bulan. 1 bulan itu adalah tempoh yg diambil utk berhenti sepenuhnya kerana susah jugak nak stop terus @ bercerai susu niee (mcm2 cara dibuat utk bg dia taknak!)

Saya memilih utk ebf atas pilihan saya sendiri, diinspirasikan oleh umi saya yg berjaya ebf kesemua 7 org anaknya (saya dan adik-adik saya) selama 2 tahun.

Insya Allah, utk Auliya saya juga berazam utk ebf selama mungkin, walaupun ditakdirkan saya bekerja (andai kata). Mmg saya berhajat utk kerja pon slps ini.

Pada saya, adalah menjadi tanggungjawab seorang ibu utk menyusukan anaknya. Semua ibu haruslah seboleh mungkin cuba utk menyusukan anaknya - seeksklusif mungkin dan selama mungkin (sehingga 2 thn) MELAINKAN ada kekangan yg sgt2 tak blh dielakkan.

Saya tidak sangka rupa-rupanya ramai sekali di kalangan kawan2 saya dan para bloggers yg percaya pada susu ibu dan berjaya ebf, walaupun bekerja. Tahniah diucapkan!!!

Saya percaya, dgn niat awal utk menyusukan bayi kita, kita akan berjaya menyusukannya. Insya Allah.

4 comments:

MiJa said...

sedih 2 bulan jer dapat bf zharif.huhu.

Kaklong Nuzula said...

takpo la mija. next nanti blh usaha lg... heheh.

Mummy Hanny said...

Chik xdapek la nak exclusive bf hanny.. tp so far dia still clinging lagi. kdg2 tu mcm xmo kasi, tp kesia pulak duk mintak...

Shahida Shalahim said...

Keep on breastfeeding.Ada niat,ada la jalannya.Wink!