Wednesday, March 18, 2009

Aku dan pantang (Part 1)

Ni hari ke-8 pantang.... and selama 8 hari ni....

- breakfast ngan biskut tawar cicah susu + milo. Biskut tawar ntah berapa jenis biskut tawar abah n umi beli; dr biskut tawar kecil, biskut tawar timbang, biskut tawar paket, jacob's... semuanya biskut tawar... huhu.... itulah sesedap-sedap makanan ketika lapar n aku pula seringkali kelaparan.

- roti pun takleh makan lg (umi tak bagi, takut baby masuk angin).

- makan nasi lembik dgn ikar selar bakar + ikan kering (gelama) + ulam pegaga.

- minum petang pun susu + milo ngan biskut tawar (lagi). teringin nak minum kopi tp kot elok lg.

- supper pun dgn segelas milo panas + cicah biskut jugak (sgtlah lapar walaupun dh nak tido). aku tak kira, dah lapar, nak makan jgk even org kata tak elok...

- misi tak bagi makan makanan buh lada hitam, halia, kunyit n air kopi (takut anak kuning). so, ladu (kuih utk org lps bersalin) pun tak blh makan.

- sungguh byk minum air suam. org kata lps bersalin tak elok minum air byk (ntah la nape) tp aku tak kira, dah tu haus.

- tak makan apa2 ubat pon lagi... just makan vitamin yg hospital bagi (tu pun sekali br makan. malas)

- 2 kali urut (blm tuku lg)

- kena jalan sangat slow n nak duduk atas lantai pun ada caranya. kena marah ngan umi sbb pakai duduk je. nak bangun pun ada cara. huhu. duduk pulak kena duk berlunjur, jgn sesekali bersila!!

- mandi dgn air rebusan daun2 (daun pandan + serai wangi dan ntah apa lagi) selama beberapa hari n now stil mandi air suam.

- dah buat kerja2 ringan (apa yg boleh). aku bukannya blh duk diam jerr... masa zukhruf dulu mmg duk diam jer dlm bilik. jln gi bilik air je. makan pun org angkat. ni aku jalan2 jgk dlm rumah, misi pun suh jalan2 nak bagi elok perjalanan darah (yg patut keluar, keluar abis).

- teringin tgk orang makan bubur kacang hijau, bubur pulut hitam, dodol kg.laut n kek lapis sarawak. tp sib baik tak terliur pun tgk air sejuk n aiskrim (sbb dah makan puas2 sblm bersalin). kalau ikut umi, pantang setahun la air sejuk... huhu. tp aku kalau dpt pantang 3 bulan pon dah kira ok lah tuuu....

mmg umi agak ketat pantang. kata umi, kalau tak pantang elok2 mmg masa muda ni tak rasa, tapi dah tua nanti tgk la (sakit urat n sakit badan sana sini).

umi aku mmg la, ke mana dia pegi org cakap dia muda. zukhruf pun org ingat anak. org selalu tanya berapa umur dia n umi pun 'dgn bangganya' bgtau la umur dia dah 53 thn.... itu la umi aku.

No comments: