Wednesday, April 11, 2012

Tips Perniagaan Rasulullah S.A.W


Berikut ini petikan dari artikel oleh En Zahid Isa

Salam semua

Kali ini saya nak berkongsi tentang teknik pemasaran yang dilakukan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Saya buat kesimpulan melalui beberapa kitab sirah yang membicarakan sejarah nabi secara menyeluruh… apa yang saya ulas kembali adalah perkara berkaitan perniagaan Rasulullah S.A.W untuk tatapan & manafaat kita semua..

Konsep Pemasaran 4P digunapakai oleh nabi dalam perniagaan baginda.

1- Produk (Produk)


Rasulullah S.A.W memasarkan barang dagangan atau produk yang menepati citarasa pengguna di kalangan masyarakat Arab. Baginda turut mengutamakan kualiti produk sepertimana Allah berfirman yang bermaksud :

“Wahai manusia! Makanlah apa yang baik & dihalalkan di dunia & janganlah kamu mengikuti langkah syaitan” (Al-Baqarah: 168)

2- Promosi (Promotion)

Promosi adalah aspek penting dalam sesebuah perniagaan. Tanpa promosi yang betul akan mengundang kegagalan yang memeritkan. Walau Rasulullah S.A.W menyedari betapa pentingnya promosi dalam melakukan perniagaan, baginda tidak pernah melebihkan produk dengan maksud ingin memikat pembeli. Promosi merupakan komunikasi dua hala yang penting antara penjual & pembeli. Baginda tegas mengatakan bahawa seorang peniaga yang baik perlu menjauhi diri drpd sumpah/janji yang berlebihan dan melampaui batas. Daripada Abu Hurairah R.A Rasulullah S.A.W bersabda:

“Sumpah atau janji yang diucapkan untuk melariskan perniagaan dapat merosakkan keuntungan” (Direkodkan oleh Muslim)

Seterusnya dlm satu hadith baginda bersabda :

” Yang dinamakan jualan palsu adalah usaha utk melariskan barang dagangannya, lagi berusaha dgn cara yang tercela” (Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)

3- Penetapan Harga (Pricing)

Harga sesuatu barang dagangan/jualan amatlah penting. Dalam proses penetapan harga, Rasulullah S.A.W mengamalkan konsep tertentu yang dapat difahami dalam hadith di bawah daripada Abdullah bin Umar :

“Janganlah kamu menyaingi (secara tidak sihat) penjualan saudaramu sendiri”
(Direkodkan oleh Bukhari & Muslim)

Jika diteliti dalam hadith di atas, persaingan yang tidak sihat seperti perang harga yang melampau adalah dilarang. Namun baginda amat mengesyorkan persaingan yang sihat dgn menekankan kpd kualiti produk & memberi nilai hebat kpd pelangan dr produk yang dipasarkan.

4- Pemilihan Lokasi (Place)

Semua peniaga telah maklum tentang betapa pentingnya lokasi/pemilihan tempat dalam perniagaan. Di zaman Rasulullah lebih 1400 tahun dahulu, faktor pemilihan tempat amatlah ditekankan oleh baginda. Pasar-pasar di sekitar Makkah menjadi tumpuan baginda kerana di situlah pedagang-pedagang luar berkumpul dan mengedarkan barangan yang dibawa.

Baginda telah berusaha menempatkan dirinya di kalangan peniaga di sekitar Makkah terutamanya di pasar-pasar besar yang menjadi tumpuan sejak dari kecil lagi. Di sanalah juga Rasulullah S.A.W menjalinkan jaringan sebanyak mungkin dgn para pedagang tempatan & luar Makkah. Di samping itu baginda mementingkan hubungan yang baik dengan semua pelangannya.

Baginda telah melarang beberapa strategi yang tidak adil contohnya strategi yang boleh membebankan petani-petani di kampung dan juga bakal pelangan. Ini dapat difahami dgn lebih jelas dalam hadith baginda S.A.W daripada Jabir :

” Tidaklah dibolehkan penduduk kota menjadi perantara niaga bagi orang di desa. Biarkanlah orang memperoleh rezeki Allah satu daripada yang lain.”
(Direkodkan oleh Muslim).

Dapat difahami secra umumnya, semua strategi yang mengundang kepada ketidakadilan dan kezaliman kepada mana-mana pihak adalah dilarang menurut Rasulullah S.A.W dan wajib dielakkan diamal oleh para peniaga. Etika & amanah serta jujur dalam berniaga amat penting demi mendapatkan rezeki yang Halalan Toyyiban!

Terdapat 2 lagi P yang nak saya kongsikan di masa akan datang...

Tips Pemasaran Kaedah Rasulullah di atas amatlah sesuai dilaksanakan dalam Internet Business ataupun Offline Bisness.. Gunakan kreativiti masing-masing dalam memproses maklumat di atas utk di applykan dalam bisnes online/offline…

Kongsi-kongsikan info di atas & selamat beramal…

Sila sumbangkan info berkaitan demi kepentingan bersama…

Wallaahu’alam.

Sumber: http://rahsiarezeki.wordpress.com/2012/02/28/1013/

2 comments:

AkmaFaizal said...

nice sharing...bagus utk dipraktikan.. :)

hajar said...

http://durratul-hikmah.blogspot.com