Thursday, October 21, 2010

The History of Diapers - Sejarah Lampin

Percubaan menggunakan google translate buat pertama kalinya..

Artikel asal: http://www.diaperjungle.com/history-of-diapers.html

Setelah di'translate' ke "Malay" ini jadinya:

=============================================================

Sejarah Popok

Apabila anda memikirkan popok hari ini, anda umumnya berfikir tentang Pampers atau beberapa tanda lain yang lebih lembut untuk melindungi anda babyâ € ™ s kulit belum cukup kuat untuk menahan semua hal yang seharusnya mereka untuk jangka masa yang panjang. Namun, berapa banyak yang anda tahu tentang sejarah popok? Apa yang anda ketahui tentang lampin yang digunakan 50 tahun yang lalu atau bahkan 1000? Mungkin tidak terlalu banyak. Artikel ini akan cuba untuk menjelaskan beberapa tentang sejarah popok.

Tidak terlalu lama berselang, popok kain adalah â € œinâ €? hal. Bahkan, selama abad terakhir, popok kain adalah cara terbaik untuk menangani hal kemalangan oleh bayi sampai popok sekali pakai diperkenalkan. penutup plastik lain untuk popok kain diperkenalkan sebelum ini. Sebuah popok sekali pakai sebenarnya tidak terdapat sampai â € ~ 40-an, dan bahkan kemudian, mereka adalah beberapa kemewahan yang mampu.

Ini bermakna bahawa selama ribuan tahun, individu harus berurusan dengan gerakan usus bayi dengan cara lain. kali Elizabethan dibenarkan untuk jenis kain lampin, bagaimanapun, ia berubah jadi jarang bahawa beberapa hari bernilai akumulasi sisa. popok kuno yang lain terdiri daripada kulit binatang, lumut, linen, daun, dan sejenisnya. Beberapa bayi di persekitaran tropika tidak pernah popok kuno sama sekali kerana mereka kebanyakan telanjang!

Sejarah popok memulakan evolusi besar di awal 1800-an. Pada saat ini digunakan popok kain, namun mereka jarang dicuci tapi hanya dikeringkan sebelum berkali-kali. Namun, orang mulai menyadari pentingnya popok dalam melindungi perabot, dan yang lebih penting, mereka babyâ € ™ s kulit. Segera, popok kain mulai agak membaik, serta kebersihan. 1940-an mengalami sedikit revolusi, tapi akan menjadi â € ~ 60-an dan 70-an â € ~ bahawa melihat perkembangan penting dalam lampin pakai buang.

Pada 1950-an, ada lagi perubahan besar dalam lampin. Mrs Hellerman - pemilik perkhidmatan popok di Milwaukee - pergi kepada Syarikat Kendall, yang membuat Curity popok ® tanda, dengan penemuan baru. Itu adalah lipatan yang menempatkan lapisan kapas tambahan di tengah lampin dan menjadikannya ukuran yang tepat untuk kebanyakan bayi. Flip itu dijahit tertutup, dan popok prefolded lahir.

Sejarah popok hanya terus meningkatkan sepanjang tahun 80-an â € ™ dan â € ~ 90-an dengan teknologi baru, lebih ringan namun lebih penyerap kain, dan desain lucu. Hari ini, popok menjadi lebih selesa, tipis, dan berwawasan lingkungan. Membandingkan todayâ € ™ s popok dengan popok kuno, atau bahkan popok kain, orang dapat melihat perbezaan besar. Namun popok masih terus berubah. Sejarah popok nampak seolah-olah hal itu akan terus selamanya.

Popok Timeline:

Kuno Times - Dokumen menunjukkan bahawa bayi yang lahir di zaman kuno mungkin sudah digunakan daun Milkweed wraps, kulit binatang, dan sumber daya alam yang lain. Bayi â € œwrapped di lampin € bandsâ? (Purba atau jalur dari linen atau wul terbungkus erat dalam setiap anggota tubuh dan kemudian melintang sekitar tubuh) dalam masyarakat Eropah. Innuits, seorang orang Eskimo, menempatkan lumut di bawah kulit anjing laut. Native American ibu dan ibu Inca di Amerika Selatan dikemas rumput di bawah penutup popok terbuat dari kulit kelinci. Dalam iklim tropika hangat, kebanyakan bayi telanjang dan ibu cuba untuk menjangka babyâ € ™ s buang air besar atau urinationsâ € ini akan disebut komunikasi eliminasi hari ini dan masih dipraktikkan.

Akhir 1800-an - bayi di Eropah dan Amerika Utara mengenakan nenek moyang dari popok moden. Sebuah persegi atau persegi panjang linen, kapas flanel, atau stockinet terlipat membentuk persegi panjang dan diadakan di tempat dengan peniti.

20th Century - Pada bahagian awal abad ini, pengguna yang mendidih popok kain kerana mereka menyedari bakteria. Selama Perang Dunia II, peningkatan ibu yang bekerja membawa keperluan untuk "perkhidmatan popok". popok katun segar akan diserahkan pada dasar yang diperlukan.

Pad penyerap pertama sekali pakai yang digunakan sebagai popok mungkin yang terbuat dari rangkaian selulosa dikelantang dikisutkan (diadakan di seluar getah) pada tahun 1942 oleh Paulistrà ³ m di Sweden. Global rangkaian selulosa dikisutkan mungkin telah kerana kapas telah menjadi bahan strategik kerana usaha perang. Beberapa tahun kemudian di Amerika Syarikat, pada tahun 1946, seorang ibu rumah tangga bernama Marion Donovan Westport, mencari "tukang perahu", penutup tahan air untuk popok kain. model pertamanya dari popok sekali pakai adalah popok kain konvensional dimasukkan ke dalam plastik mandi tirai. Marion diberikan 4 paten untuk desain nya, termasuk penggunaan plastik dikunci yang menggantikan "peniti" tradisional dan berbahaya. Pada tahun 1950, popok prefold ditemui oleh seorang pemilik perkhidmatan popok dan dihasilkan oleh Curity. Juga pada tahun 1950, Safe-T-Dee popok Di diciptakan. popok itu preformed dan adalah yang pertama Pinless, snap-on popok. Hal ini ditemui oleh Sybil Geeslin (Kennedy) yang kemudian dijual paten ketika dia memerlukan wang untuk membina rumah. Mereka kemudian dijual sebagai Keystone-T Aman Di-Dee Popok dan diedarkan secara nasional. (Lihat artikel surat khabar untuk ini popok di sini:. Image Image Satu dan Dua)

Dengan 60-an, popok sekali pakai berkembang dengan cepat. Alih-alih rangkaian, sebuah kilang pulp diperkenalkan. serat selulosa Menggunakan bukannya kertas meningkatkan prestasi popok.

Beberapa tahun terakhir ini telah membawa banyak "perbaikan" untuk popok sekali pakai. Namun, dalam pengguna popok 90-an, kain remerged dengan isu alam sekitar mengenai penggunaan sekali pakai. Pada 90-an dan awal dekad berikutnya, banyak syarikat perkilangan popok kain besar yang mapan.

Pada tahun 1995, syarikat Motherease dibentuk dan mula menjual melalui mail order di Amerika Syarikat, walaupun pemilik (Erika Froese) telah membangunkan dan menjual lampin nya sejak 1991 (terutama di Kanada) dan menggunakan kain sejak tahun 1981. Mereka adalah salah satu popok saiz disebut Sandies, nama salah satu anaknya.

Catherine McDiarmidâ € ™ s BornToLove.com, halaman Kanada, adalah salah satu laman popok besar pertama yang muncul pada tahun 1997. BornToLove.com diakui untuk artikel yang luas pada popok kain, dan masih merupakan sumber daya yang besar untuk hari ini.

Pada tahun 1999, Poochiesâ "¢ dan HoneyBoyâ" ¢ popok dikembangkan dan menjadi sangat popular. popok HoneyBoy begitu popular, pada kenyataannya, bahawa pemilik, Jodi Mack, sering akan melelong barang-barang nya untuk lebih dari $ 200,00 pada popok. Cuddlebunsâ "¢ Kain Lampin diperkenalkan kepada masyarakat popok pada tahun 1999 dan merupakan lampin satu saiz yang boleh pas bayi dari bayi sampai potty training. Ketiga tanda popok akhirnya menjadi sedia bagi masyarakat umum untuk menjahit melalui lesen pondok, dan kini dimiliki oleh BabyByYou! Juga pada tahun 1999, Kissaluvs memulakan perniagaan dalam talian untuk menjual lampin dipasang dan kontur. Tahun ini juga melihat sejumlah besar pertumbuhan jumlah ibu yang mula menjahit lampin mereka sendiri.

21 Century:

Pada tahun 2000, Fuzzi pernah popular Bunz membuka sebuah kedai online menjual Lampin Pocket, seperti yang ditemui oleh pemilik WAHM, Tereson. Awalnya, mereka adalah bulu di bahagian luar dan dalam. Kemudian mereka dibuat dengan outers Pul dan inners bulu domba. Keduanya tampak berbeza daripada apa yang anda lihat hari ini.

popok bulu Stacinator merangkumi juga keluar pada tahun 2000, dan menjadi sangat popular. Syarikat ini telah dilakukan sejak dijual ke Heinys Happy.

Ungkapan "hyena" juga diciptakan sekitar waktu ini, atau akan sesudahnya, ketika Kendell dari Freshies berkomentar tentang bagaimana semua Mamas popok begitu kejam dalam mereka mengekori yang sukar-untuk-mendapatkan popok. Dia mengatakan, dengan cara bercanda, bahawa "mereka hanya seperti satu pak hyena, menutup di untuk membunuh ".... dan istilah macet. Jadi sekarang popok hyena adalah sukar untuk mendapatkan, tapi banyak dicari selepas tanda popok tersedia saat ini.

Tahun 2000 juga membawa Pin Lampin, sebuah laman web dengan artikel popok kain. Ini adalah tempat untuk meninjau semua tanda popok kain yang sedia.

Pada tahun 2002, Happy Heinys popok saku datang di tempat kejadian, dan telah terbukti menjadi popok kain saku sangat popular dan boleh dipercayai.

Pada tahun 2003, "Wahm Boutique" dan "Selasa Bear" (yang congos WAHM pertama untuk popok) dan lain WAHM item yang dibuka untuk umum, terik jejak untuk konglomerat WAHM hari ini.

Juga pada tahun 2003, soakers wul langsung menjadi popular, yang menghasilkan membunuh WAHMs menjual wol rajutan tangan meliputi / soakers. popok saku DryBees juga memukul tempat kejadian dan dengan cepat menjadi kegemaran. Pada tahun 2004 dan 2005, soakers berubah menjadi longies wol atau seluar. Keduanya sama-sama popular saat ini.

2002 dan 2003 juga dikenali oleh banyak WAHMS popok kain dialami sebagai tahun-tahun popok perang. popok kain syarikat besar mula mengancam yang lebih kecil dengan tindakan undang-undang dan tuduhan pola atau pelanggaran paten. Motherease mengancam tindakan undang-undang kerana mereka berusaha melindungi pola mereka untuk popok saiz satu, dan Fuzzi Bunz mengancam tindakan undang-undang untuk melindungi hak paten mereka di popok saku. WAHM pembuat Banyak kecil tertutup popok, memutuskan bahawa industri itu terlalu kejam.

Pada tahun 2004, Karen Fegelman, pemilik Kool Soakers Domba, menemukan cara untuk program sistem shopping-cart yang sederhana yang tidak akan banyak menjual, dan itu akan menjadi super-terjangkau dan mudah bagi seorang WAHM untuk digunakan. Hyena Keranjang lahir. Hal ini masih digunakan oleh WAHMS mana-mana saat ini sebagai satu-satunya kaedah mereka menjual atau sebagai sistem suplemen.
2004 dan 2005 juga merupakan tuan rumah untuk letupan pertumbuhan dalam komuniti popok kain. Banyak menjahit lampin kain baru dan perniagaan runcit bermula. Kehadiran congos WAHM juga melihat sejumlah besar pertumbuhan.

Juga, pada tahun 2004 dan 2005, popok desainer yang digemari. Beberapa lebih diminati tanda dapat dijual di lelong untuk $ 200-300,00, dengan beberapa lelong amal yang membawa lebih dari $ 500,00 untuk popok kain. forum Online meletup dengan kain lampin masyarakat (MDC memimpin) dan banyak laman web yang baru yang didedikasikan untuk maklumat kain lampin. menjahit lampin merupakan hobi panas dan banyak rujukan online, pola, dan kedai lampin kain dibuka.

==============================

Popok tu dlm indon.. Ada faham ka? Yg simbol2 tu taktau la apa dia, mmg ada dekat artikel asal..